Alternatywne sposoby sprawdzania wiedzy uczniów i rola informacji zwrotnej

Wstęp

Ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów nie musi sprowadzać się do cyferki w dzienniku. Zamiast niej proponujemy informację zwrotną, która wpisuje się w ocenianie kształtujące oraz zasady propagowane przez Celestyna Freineta. W dodatku to wszystko w zgodzie z przepisami oświatowymi.

Forma: szkolenie stacjonarnie
Czas: 1,5-2 godz.

Tematyka

Aby ocena w postaci informacji zwrotnej lub oceny koleżeńskiej miała sens, uczniowie muszą sami umieć zaplanować i określać swój cel oraz rozumieć kryteria sukcesu. Dzięki takiemu podejściu uczeń będzie uczył się świadomie i dla siebie, a rodzic nie będzie bez uzasadnienia kwestionował wystawionej oceny.

  • Ocenianie kiedyś i dziś – mit „sprawiedliwej” oceny.
  • Przepisy prawa oświatowego i szkolny statut a stosowanie alternatywnych sposobów oceniania.
  • Podstawowe informacje nt. ocen i sprawdzania wiedzy przez C. Freineta i Oceniania Kształtującego.
  • Wspólne planowanie i jasne określanie celu kluczem do sukcesu uczniów.
  • Kryteria sukcesu, czyli za co będziesz oceniany?
  • Ocena koleżeńska i informacje zwrotne zamiast skali 1-6.
  • Błędy i nieporozumienia na linii nauczyciel – rodzic w kwestii wystawionej oceny.